Jaarverslag 2016

Het jaar 2016 begon natuurlijk met de nieuwjaarsreceptie, welke gehouden werd op 10 januari  in café van der Geest, ongeveer 35 vissers waren aanwezig om van de voorzitter te horen dat we wederom een goed verenigingsjaar achter de rug hadden. Hij benadrukte nogmaals dat, dat mede te danken is aan de vele vrijwilligers, en nogmaals onze dank daarvoor.

De jaarlijks terugkerende snert wedstrijd en tevens de tiende wedstrijd van de wintercompetitie werd gevist op zaterdag 12 maart. De baan was uitgezet in het Noord-Hollands kanaal nabijWest en Oost Grafdijk. Danny van de Ende van het team Verpa Geers ving 3.550 gram en deze visser, woonachtig in Naaldwijk, mocht de “cup” voor een jaar mee naar huis nemen.

De ouderenafdeling van HSV De Arnoud startte op 6 april met de competitie 2016. Even als in voorgaande jaren bonden 27 vissers met elkaar de strijd aan om de prijzen te verdelen. Er werd gestart in de Leidsevaart nabij De Zilk. Door de 23 aanwezige vissers werd ruim 73 kilo ter weging aangeboden.Winnaar, deze eerste wedstrijd, werd Kees van den Burg die op de staartplek 10.300 gram wist te vangen.

Zaterdag 9 april vond bij café v/d Geest, onder het genot van een hapje en een drankje, de prijsuitreiking van de wintercompetitie plaats.Algeheel kampioen en eerste in groep A werd Erik v/d Burg met een totaalvangst van 62.010 gram, de tweede plaats was voor Gijs Geerlings met 43.410 gram en derde werd Kees van den Burg met 43.110 gram. De eerste plaats in groep B was voor Ruud Uittenbogaard met 56.680 gram, de tweede plaats was voor Willem Eitens met 36.740 gram en derde werd Wim Beekhuizen met 36.500 gram.

Op zondag 10 april werd in het Amsteldrechtkanaal de afsluitende koppelwedstrijd van de winter gevist. 14 koppels hadden zich opgegeven. In vak A werden twee vissers uit Noordwijk winnaar, John de Haan en Rob Bosman wisten beide 15.950 gram te vangen. In vak B wisten Aad Bogaards en Leo Zonneveld de eerste plaats te bemachtigen met een vangst van 15.960 gram.

De voorjaarswedstrijd die 24 april werd vervist leek wel op een wedstrijd van de wintercompetitie, zo koud was het. De keuze van het wedstrijdwater was dit jaargevallen op de Lage Vaart in Almere. Winnaar werd Jack de Kan die op staart 10.100 gram wist te vangen.

Op zondag 1 mei was de start van de zomercompetitie 2016. Er waren bij de wedstrijdsecretaris 33 aanmeldingen binnen gekomen en men startte deze keer in de Ringvaart van de Haarlemmermeer bij Nieuwebrug. De eerste klap in groep A werd gelijk al uitgedeeld door Arie v/d Burg die 24.170 gram wist te vangen. In groep B wist Wim Beekhuizen 7.350 gram te vangen en Nico Prins was de eerste koploper in de C groep met 10.160 gram.

Zondag 29 mei werd er weer door de drie afdelingen gestreden worden om de Verenigingsbokaal. Als wedstrijdwater had men wederom gekozen voor de Leidsevaart bij het recreatie gedeelte te Lisse. Om half negen stonden 7 jeugd-, 9 senior- en 10 ouderenleden aan de waterkant. Vooraf was al bekent dat er weinig vis was te vangen, maar ja men popelde toch om te beginnen, je wist maar nooit. Na tweeënhalf uur bleek inderdaad dat de vis geen eetlust had, jammer. Hier en daar was er wat kleine vis gevangen en alleen op kop en staart werd er een enkele brasem gevangen. Na het wegen was de prijsuitreiking in Café de Ruigehoek. Daar kwam men na het berekenen van de gemiddelde vangst er uit dat de seniorenafdeling de winnaar was geworden. De senioren afdeling vingen met 9 vissers 4650 gram wat neer kwam op gemiddeld 517 gram per visser. Bij de ouderen afdeling wisten de 10 vissers 3770 gram te vangen wat neer kwam op 377 gram per visser en de jeugdafdeling ving met 7 vissers 900 gram wat goed was voor 129 gram per visser.

Op zaterdag 4 juni werd in het Amstel-Drecht kanaal de selectie wedstrijd junioren gevist. Namens HSV de Arnoud visten Bas van Schie, Jordi van Denzen en Dave Houdijk mee. Om 7:00 uur 's ochtends was de loting bij Café In 't Veld in Nieuwveen. Dave Houdijk had het geluk de kopstek te loten en hoopte deze plek tijdens de wedstrijd uit te kunnen buiten. Helaas had Dave de pech dat juist aan de kop van zijn vak de vangsten matig waren.Veel vissen werden er niet gevangen, en tegen de traditie in waren dit deze keer wel grote vissen. Jordi van Denzen wist twee grote brasems te vangen, maar desondanks was dit, met 2420 gram, helaas niet voldoende om zicht te plaatsen voor het NK. Wel leverde het een verdienstelijke 5de plek op in het eindklassement. In de U20 categorie toonde Bas van Schie weer eens zijn klasse. Ondanks dat hij met zijn 14 jaar tot de jongste deelnemers in deze groep behoorde, werd hij overtuigend winnaar. Bas ving 3 grote brasems en een paar kleine vissen die totaal 4680 gram wogen.Dit was bijna 2000 gram meer dan de nummer twee in deze categorie.Op zaterdag 10 september zal Bas De Arnoud vertegenwoordigen op het Open Nationaal kampioenschap aan de Urkervaart.

Zaterdag 2 juli was het dan zover, het kampioenschap van Noordwijkerhout voor de jeugd. Er mocht worden deelgenomen door jeugdvissers in de leeftijd van 8 tot 22 jaar. Deze wedstrijd telde tevens mee voor de competitie.Bij de loting kwamen 14 gemotiveerde jeugdvissers zich melden om hun plaats nummer te loten. In de A groep werd de strijd gewonnen door Bas van Schie die 1057 cm wist te vangen.Met dit resultaat mag Bas zich dit jaar kampioen van Noordwijkerhout noemen waarmee wij hem van harte feliciteren.Tweede werd Jordi van Denzen met 647 cm en de derde plaats was voor Dave Houdijkmet 358 cm. Jordi van Denzen wist, met een vis van 24 cm, de bokaal van de grootste vis te bemachtigen. In de B groep was Sven Derksen de beste met een vangst van 450 cm, tweede werd Siebe Keijzer met 434 cm en op de derde plaats was voor Lars Derksen met143 cm.De bokaal voor de grootste vis was hier voor Siebe Keijzer met een vis van 21 cm.

Op 3 juli werd het kampioenschap van Noordwijkerhout vervist bij de senioren, hier was de eerste plaats voor Jan Smit, hij ving tevens de grootste vis. Tweede werd Henk Hermans en derde Arie van den burg, de beste dame was Carla de Kan en het beste koppel Marc en Carla de Kan.

Op zaterdag 27 augustus werd de 7,5 uurs koppelwedstrijd gevist. De keuze van het wedstrijdwater was deze keer gevallen op West Grafdijk en Oost Grafdijk. Er waren 23 koppels aanwezig. De winnaars van deze koppelwedstrijd waren de heren Jan en Cees Went, vissend in het eerste vak, met 36.230 gram. Wim Beekhuizen en Pim Duivenvoorde werden tweede met 23.000 gram en de derde plaats was voor het koppel Marcel v/d Burg en Marcel Boel met 21.500 gram. In het andere vak was de winst voor Arie v/d Burg en Piet ter Veen met een vangst van 22.600 gram. De tweede plaats was voor Jos Aartman en Ben Persoon met 18.420 gram en derde werd het koppel Jan van Beelen en Jan de Ridder met 15.100 gram. In totaal wisten de koppels 283.600 kg te vangen wat neer kwam op 13.505 kg per koppel.

Zondag 28 Augustus was het weer tijd voor de jaarlijkse bootjeswedstrijd voor de jeugd. Om 6.15 uur stonden de jeugdleden samen met sommige ouders klaar om af te reizen naar Roelofarendsveen. Daar aangekomen lagen de 8 boten al klaar om naar de visplek te varen. Het vissen ging de eerste 2 uur prima. In een heerlijk zonnetje werd er een leuk visje gevangen en was het vissen een genot. Totdat een verschrikkelijke regenbui het toneel veranderde. Harde regen stralen verdreven de overheerlijke zonnestralen. Daar niet iedereen zich op deze buien had gerekend, zorgde er dan ook voor dat sommigen kletsnat in hun bootje vertoefden. Maar zoals altijd kwam na de regenbui ook weer de zonneschijn. Tot 11.45 werd er, sommige kletsnat, door gevist waarna ze weer terug keerden naar Café-Bar-Eethuis ’t Veen waar de gevangen vis ter weging werd aangeboden. Voordat de prijsuitreiking zijn aanvang deed werd er eerst de innerlijke mens verzorgd met een heerlijk frietje met desgewenste snack erbij. Deze bootjeswedstrijd werd gewonnen door Geert de Kan met zijn vader Rick die samen 5100 gram wisten te vangen. Tweede was het koppel Dave Houdijk en Bas van Schie die 3100 gram ter weging aanboden. En op plek drie was geëindigd het koppel Pieter Troost en Roy Houdijk met een vangst van 2800 gram.

Voor de vijfde keer werd er in het kader van de Oranjefeesten, op donderdag 8 september de viswedstrijd vervist. Het parcours was weer uitgezet in de Leidsevaart achter het Keukenhofbos te Lisse. 37 vissers hadden zich opgegeven om met elkaar de strijd aan te gaan om de felbegeerde titel, “kermiskampioen 2016”. Ben Persoon, vissend op plaatsnummer 37 wist bijna elf kilo te vangen. Na afloop werd door de voorzitter van de Oranjevereniging Jack Wijnands weer op zijn ludieke manier de prijzen uitgereikt, die bestonden uit waardebonnen, welke beschikbaar waren gesteld door Hengelsportzaak W. van der Niet. De eerste plaats was dus voor Ben Persoon, de beste dame werd ook dit jaar, met 460 gram,  Marian van den Burg.

De jeugdcompetitie van het jaar 2016 zat er weer op, wat betekende dat ze op vrijdag 16 september de bijbehorende prijsuitreiking hadden. De winnaar in de A groep en algeheel kampioen was natuurlijk al een tijdje geen verassing meer en werd dan ook glorieus naar voren geroepen in de gedaante van Bas van Schie. Moedig strijd gegeven maar toch net te kort was als tweede geëindigd Daan de Kan. Ook Jordi van Denzen had goed partij gegeven maar een derde plek was zijn deel. In de B groep was de strijd uiteindelijk gewonnen door Sven Derksen. Door een goede inhaalrace was de eerste plek zijn resultaat geworden. Een uiteindelijke teleurgestelde maar wel goed vissende Caitlin Noordermeer eindigde op de tweede plek. En als derde verwelkomden wij een nieuwkomer in de persoon van Siebe Keijzer.

Tevens was het deze avond tijd om afscheid te nemen van de stoppende commissie leden Aad Warmerdam en Theo van der Wiel. De voorzitter Piet Vlag was speciaal gekomen om namens het bestuur deze mensen in het zonnetje te zetten. Allereerst riep hij Theo van der Wiel naar voren en bedankte hem voor de bewezen diensten. En dan na 35 jaar een steunpilaar van de jeugdafdeling te zijn geweest werd het tijd om afscheid te nemen van onze nestor Aad Warmerdam. Geprezen werd zijn onuitputtelijke inzet voor de Jeugdafdeling. Baan uitzetten, loten, clubbladen bezorgen, Aad deed het zonder morren altijd enthousiast en goed gehumeurd en dat al die 35 jaar. De grote verassing was dan ook voor hem dat hij werd benoemd als erelid van de vereniging. Een ere titel waarvan er nog niet heel veel zijn, wat hem dan ook naar eigen zeggen erg trots maakte. Als er dan ook iemand is die deze verdiend is het dan ook wel onze Aad.

Na het uitreiken van de cadeaubonnen, bij het passende resultaat, werd er een ronde bingo voor de ouders gespeeld. De prijs die gewonnen kon worden, was een diner bon van 40 Euro. Na een afsluitend rondje bingo voor de jeugd werd de avond afgesloten door Arjan die iedereen bedankte.

De laatste wedstrijd van de zomercompetitie zal niet zo snel vergeten worden, qua vangsten en qua weer. Op deze vierde september werd maar weer eens aangetoond dat vreugde en teleurstelling heel dicht bij elkaar liggen. In het Noord Hollands kanaal bij West Grafdijk greep Marcel v/d Burg de titel nadat Piet ter Veen toch een mooie voorsprong op hem had genomen. Regen en storm teisterde de vissers maar toch kon Marcel v/d Burg een record vangst noteren van 30.800 gram en dat terwijl Piet ter Veen 16.190 gram wist te vangen. Helaas voor Piet was dat toch te weinig.  Een schrale troost voor Piet ter Veen ,hij veroverde de beker die hij moest betwisten tegen Ruud Uittenbogaard, die wist 14.110 gram te vangen.

De eindstand in groep A, op een Marcel v/d Bu   rg 108.470 gram, op twee Piet ter Veen met 105.770 gram, en op drie Ruud Uittenbogaard met 80.510 gram.

De eindstand in groep B, op een Wim Beekhuizen met 66.720 gram, op twee Jan Went met 60.770 gram, en op drie Jos Aartman met 41.440 gram

De eindstand in groep C,: 1 Nico Prins 50.590 gram, 2 Sjaak Borst 43.120 gram, 3 Arend Hoogeveen 24.870 gram.

Zoals gebruikelijk is er altijd voor de prijsuitreiking van de zomercompetitie een extra wedstrijd die om 8.00 begint en om 12.00 uur klaar is. Deze wedstrijd werd op 19 september gevist in de Ringvaart bij Nieuwebrug en S-bocht Rutte. Er werden per vak 4 prijzen verdeelt en er waren 22 deelnemers. Het weer was goed, een rustige noordenwind ging over het water en rond een uur of 10 kreeg de zon ook nog een beetje vrij spel. Ik vak 1 was het Piet ter Veen die eerste werd met een vangst van 13.330 gram ook kon hij de wedstrijd winst op zijn palmares bij schrijven. Tweede werd Arie v/d Burg met 7.660 gram en nummer drie werd Mike Brama met 7.210 gram. De vierde plaats was Mart v/d Burg met 5.950 gram en vijfde werd Sjaak Borst met 5.290 gram. In het andere vak werd Jack de Kan winnaar met 7.620 gram terwijl Marcel v/d Burg 6.010 gram had  en hiermee tweede werd. De derde plaatse was voor Wim Beekhuizen met 2.350 gram en vierde werd Marck de Kan met 1.270 gram. De vijfde plaats was voor Wim Eitens die had 1.250 gram gevangen.

Zondag 25 september werd weer de jaarlijkse koppelwedstrijd gevist waarvan de loterij opbrengst geheel ten goede komt aan de jeugdafdeling. Plaats van handeling was zoals gebruikelijk de Ringvaart van de Haarlemmermeer. Het  weer was buitengewoon goed .Ook de dagen voor de wedstrijd waren zon overgoten, dus we konden er eens goed voor gaan zitten, om een mooie vangst binnen te halen. Nou viel het binnenhalen van een goede vangst voor veel van de 90 deelnemende koppels wat tegen, en sommige gingen zelfs naar huis zonder een stootje te hebben gezien.34 koppels waren daarvan de dupe en 22 koppels bleven onder de kilo. Een resultaat om niet echt over naar huis te schrijven. Maar dat er ook deelnemers waren die de vis aardig in beweging hadden gebracht, bleek uit de vangst van de overall winnaars en winnaars van het 4e vak, het gat van Vijfhuizen, dat was het koppel  Aad Bogaards en Leo Zonneveld met een uitstekende vangst van 19.800 kg .

De afsluitende koppelwedstrijd van het zomer programma werd deze keer gevist op zondag 2 oktober in de Amstel te Amsterdam. 21 koppels hadden zich hiervoor ingeschreven voor de vijf uur durende wedstrijd. Tijdens de wedstrijd viel er regelmatig  een buitje. In vak A zaten 11 koppels en in vak B 9, dit was in verband met de prijzen en iedereen meer kans te geven op een prijs. Uit vak A kwam de algehele winnaar vandaan in de personen van Pim Duivenvoorde met Marck de Kan die 23.200 gram wisten te vangen. tweedee in dit vak werden John de Haan en Rob Bosman met 19.820 gram en derde Leo Zonneveld samen met Aad Bogaards die 19.760 gram wisten te vangen. In vak B, was de eerste plaats voor Marcel v/d Burg en Karel de Wolf met een vangst van 19.030 gram, tweede werden Arie de Graaf en Rinus v/d Berg met een vangst van 14.760 gram, de derde plek was voor Ben Persoon en Nico Prins die samen 9.050 gram hadden gevangen.

De start van de wintercompetitie was dit jaar op 15 oktober. Het wedstrijdwater was de Ringvaart, het vrije stuk tussen Lijnden en Zwanenburg. Dit jaar telde de competitie 26 deelnemers. Er waren geen nieuwe gezichten dit jaar maar er waren 3 afvallers.De start was geweldig te noemen het water stroomde en dat is altijd goed voor de vangst in de Ringvaart.  Echter het weer was niet best, miezerig kil en koud. Alles bij elkaar werd er 161.090 gram aan vis gevangen door de 24 aanwezige vissers.

GROEP A: uit deze groep kwam de dagwinnaar in de persoon van Jan Went. Hij had na afloop 18.900 gram, Erik v/d Burg haalde 17.970 gram naar binnen en Marcel v/d Burg had 17.220 gram.

GROEP B: degraderen is nooit leuk maar na de eerste wedstrijd liet Jack de Kan gelijk al zien dat hij van plan is na een seizoen weer te willen terug keren op het hoogste niveau, hij had na afloop 12.680 gram. John Stolker ging naar huis met een vangst van 9.600 gram en Jos Aartman had 9.000 gram.

De vijfde wintercompetitiewedstrijd was tevens de snertwedstrijd en de laatste wedstrijd van 2016 en werd op 10 december gevist in het Noord-Hollands kanaal. Aan deze wedstrijd kunnen behoudens de deelnemers van de wintercompetitie ook andere leden van De Arnoud mee vissen. Van de wintercompetitie waren er drie afmelders en er deden acht vissers mee die niet mee doen aan deze winter competitie. Piet ter Veen wist 12.450 gram te vangen en mag voor een jaar de legendarische bokaal op de schoorsteen zetten en hij deed met deze uitslag gelijk goede zaken in de A groep. Eric van den Burg werd eerste in vak A met 5050 gram, de tweede plaats was voor Michael Brama met 5040 gram en derde werd Mart van den Burg met 4890 gram. In vak B werd dus Piet ter Veen eerste met 12450 gram, de tweede plaats was voorMarcel van den Burg met 11210 gram en derde werd Ruud Uittenbogaard met 6110 gram.

Zoals gezegd telde deze wedstrijd ook mee voor de wintercompetitie en na deze laatste wedstrijd van het jaar mogen we een  nieuwe koploper mochten begroeten in de A groep te weten Marcel v/d Burg die 11.210 gram wist te vangen, het totaal gewicht wat door de 31 aanwezige vissers werd gevangen was 100.300 gram, bepaald niet slecht voor begin december. Piet ter Veen werd dus winnaar met 12.450gram en nam hiermee de beker over van Danny v/d Ende die hem het afgelopen jaar won. De loterij was een succes dankzij de vleesprijzen die verzorgd werden door slagerij Koot en met dank aan Café de Ruigenhoek vanwege de overheerlijke snert en het beschikbaar stellen van de locatie.