Jaarverslag 2018

Het jaar 2018 begon natuurlijk met de nieuwjaarsreceptie, welke gehouden werd in café van der Geest, ongeveer 30 vissers waren aanwezig om van de voorzitter te horen dat we wederom een goed verenigingsjaar achter de rug hadden. Hij benadrukte nogmaals dat, dat mede te danken is aan de vele vrijwilligers, en nogmaals onze dank daarvoor. Een schok veroorzaakten de gezondheidsproblemen van Tineke en Peter van der Kwartel.Peter werd getroffen door een hersenbloeding en Tineke onderging een zware operatie. De situatie van Peter is dusdanig dat hij niet meer zelfstandig kan vissen. Voor hem is dit een hard gelag mede omdat hij ook graag aan zee viste. Tijdens de algemene ledenvergadering werden beiden benoemd als lid van verdienste aangezien zij jarenlang de ledenadministratie en verspreiding van het visblad uitstekend uitgevoerd hebben.

Op 2 maart kwam bij het bestuur het bericht binnen dat op de leeftijd van 74 jaar was heengegaan oud secretaris van onze vereniging Ben van Aken.Ben werd in 2007 benoemd als erelid van de vereniging en heeft een grote bijdrage gehad in de ontwikkeling van HSV De Arnoud.

Nadat de wedstrijden tien en elf door winterse omstandigheden werden afgelast werd wedstrijd twaalf op 24 maart vervist in het Amsteldrechtkanaal. Zoals het jaarlijks gebruikelijk is, vindt na deze wedstrijd altijd de prijsuitreiking plaats bij café v/d Geest. Bleken vooraf aan deze wedstrijd de kaarten al geschud te zijn aangaande de titel toch werd het toch nog spannend, want Eric v/d Burg, die later ook nog dagwinnaar werd, naderde de kampioen Kees van de Burg op 2.120 gram. De eerste drie plaatsen in de eindrangschikking waren geheel voor de familie v/d Burg: Kees op één met 58.920 gram, Erik op twee met 56.800 gram en de onttroonde kampioen Marcel v/d Burg op drie met 37.800 gram. De eindstand in groep B was als volgt: op één Pim Duivenvoorde met 36.010gram, op twee Bert Tukker met 33.510gram en op drie Wim Beekhuizen met 28.700gram.

De competitie 2018 van de ouderenafdeling HSV De Arnoud was op vier april van start gegaan in de Leidsevaart nabij De Zilk met 27 deelnemers. De eerste wedstrijd is traditioneel een eierenwedstrijd. In de A groep werd Arend Hoogeveen dagwinnaar met een vangst van 2.700  gram. In de B groep werd Piet Vlag dagwinnaar. Hij had de kop geloot en buitte dit voordeel goed uit met een vangst van 1.600 gram. En in groep C was de eerste plaats voor Jan Vink met 1.600 gram.

De afsluitende koppel wedstrijd van het winterprogramma werd dit keer gevist bij molen Neck in het Noord Hollands kanaal. Op deze zondag, acht april, waren er 14 koppels aanwezig die konden genieten van een mooi voorjaarszonnetje. In vak A zaten de winnaars van deze wedstrijd, Jan en Kees Went.Zij wisten 14.050 gram te vangen. De tweede plaats was voor Eric en Marcel v/d Burg met een vangst van 10.930 gram. De derde plaats was voor het op kop vissend duo Ruud Uittenbogaard en Michael Brama met 10.110 gram. In vak B  was de eerste plaats voor Martien de Jong en Karel Paardenkoper met een vangst van 11.470 gram. Jos Aartman en Ben Persoon werden tweede met 11.180 gram, de derde plaats was voor John Stolker en Bert Tukker met 8.560 gram.

Op 24 april was er een aparte les voor de groepen 8 van RKBS Prinsenhof. Geen taal- of rekenles maar een heuse viscursus. Deze cursus werd georganiseerd door Federatie Sportvisserij MidWest Nederland in samenwerking met HSV De Arnoud en bestond uit een theorie- en praktijkgedeelte. Het theoriegedeelte werd gegeven door speciaal opgeleide vismeesters van de federatie. Zij vertelden veel over de biologie onder water. Tevens werd er instructie gegeven hoe simmetjes e.d. gemaakt moesten worden. In het praktijkgedeelte werd de theorie in de praktijk toegepast. Er werd gevist in de Guldemondvaart. In dit water hebben vele Noordwijkerhouters hun eerste vis gevangen.De leerlingen kregen een hengel, lokvoer en maden en onder begeleiding van leden van HSV De Arnoud werd geprobeerd vis te vangen. Ondanks de weersverandering werd hier en daar leuk vis gevangen. Er werden enkele knotsen van brasems gevangen en dit bracht veel enthousiasme teweeg bij de leerlingen. De organisatie kan terugzien op een leuk en geslaagd evenement.

De zomercompetitie ging van start op zondag 22 april met een wedstrijd in het Amstel Drechtkanaal. Er waren vier nieuwe aanmeldingen binnen, Hans den Reijer, Frank van Heusden, Patrick v/d Burg en een oud gediende Rene v/d Valk.

Zondag 6 mei werd onder stralende omstandigheden de junior-senior koppelwedstrijd gevist aan de Leidsevaart bij het Keukenhof bos. Er deden 7 koppels mee die van een mooie middag aan het water konden genieten op deze zomerse dag. Er werd deze wedstrijd op het aantal stuks gevist. Aan het eind van de middag hadden Jordy en Jos van Denzen de meeste vissen met een totaal van 18 stuks en mochten zij de beker voor het winnende koppel in ontvangst nemen. Tweede werden Dylan Overdevest en Arjan de Winter met een totaal van 11 stuks. Het derde koppel was Daan en Marck de Kan die samen 10 vissen hadden gevangen. Naast een beker voor het grootste aantal vissen was er ook een beker voor de grootste vis.   Dylan Overdevest en Arjan de Winter wisten een brasem van 52 cm te vangen.

Het kampioenschap van Noordwijkerhout werd dit jaar gevist op zondag 1 juli. De plaats van handeling was zoals gewoonlijk bij het Keukenhofbos. 24 heren en 4 dames deden hier aan mee. Bij de heren werd Arend Hoogeveen kampioen. Hij haalde 3.880 gram naar binnen. Mark van Mullenkom werd tweede met 3.260 gram. De derde plaats was voor Ernst de Kan met 3.240 gram. Bij de dames was het Emi Wesseling die 1.600 gram wist te vangen. De tweede plaats was voor Carla de Kan met 1.080 gram. Bij de koppels werden Leo en Marjan v/d Burg eerste met een vangst van 19.10 gram.

Op zaterdag 7 juli werd het jeugdkampioenschap van Noordwijkerhout gevist aan de Leidse Vaart nabij Piet Gijs. Op deze stralende zomerdag streden 9 deelnemers om de fel begeerde titel. De vissen hadden er deze wedstrijd ook zin in, zodat alle deelnemers deze middag goed vis wisten te vangen. De algehele kampioen zat deze wedstrijd in de A groep. Jordi van Denzen ving 733 cm, waarmee hij zijn titel prolongeerde.De beker voor de grootste vis werd gewonnen door Roy Houdijk met een brasem van 55 cm. In de B groep was er een spannende strijd tussen Aileen Noordermeer en Siebe Keijzer. Beide vingen zij 29 vissen, Aileens totaal kwam op 345 cm en Siebe ving 329 cm, zodat Aileen kampioen van de B-groep werd. Lars Derksen ontving de beker voor de grootste vis met een brasem van 49,7 cm.

Met zomerse temperaturen en een windje in de rug startten 16 teams de 12-uurs nachtwedstrijd van de Arnoud op 14/15 juli vervist in het NoorderBuitenspaarne te Spaarndam. Doorgaans wordt er in het "licht" hoofdzakelijk slechts kleine vis, met een enkele brasem als bonusvis, gevangen. De berichten van de afgelopen tijd in dit water, tijdens "dag-wedstrijden", waren niet bemoedigend, maar nu kwamen er berichten dat er ook al diverse kilo+ brasems gevangen werden. Dat zou misschien wel een belovend teken kunnen zijn voor de nacht! Hoe anders werd de realiteit: met een frisse naar noord-oost draaiende wind namen de aanbeten bij de meeste teams in rap tempo af en was het soms lang wachten op een volgende. Tijdens de ochtenduren wist de kleine vis weer "massaal" de gedekte tafeltjes te vinden. Dit alles had dan weer gevolgen voor de totale vangst: werd er in 2017 nog bijna 900kg gevangen door 14 teams, dit jaar moesten we het doen met 584kg met 16 teams!

Het overall winnende team kwam uit het A-vak: met 63.620gr wisten John de Haan, Cor de Haar en ? de winst naar zich toe te trekken. Vak B werd gewonnen door Mike Brama en Ruud Uittenbogaard met 59.060gr. Mannen, van harte gefeliciteerd! Uiteraard ook de felicitaties voor de overige winnaars. Een "nieuwigheidje" tijdens de prijsuitreiking was dat de vakprijswinnaars niet in aanmerking kwamen voor de pouleprijs, maar ging naar het eerstvolgende team in de uitslag in het betreffende poulevak en, indien niet aanwezig, zoals het reglement voorschrijft, doorschuift naar het daarop volgende team. Deze verandering, uiteraard na overleg met de wedstrijdleider van de Arnoud, en ook gecommuniceerd met de teams heeft tot doel om zoveel mogelijk teams een prijs(je) te laten winnen. Dat niet ieder team de info las, of geen interesse had in een prijs, bleek tijdens de prijsuitreiking. Aangezien van dit team niemand meer aanwezig was en er ook geen ander team in dit poulevak meer in aanmerking kwam, verdween deze prijs in de "zakken" van de meevissende penningmeester van de Arnoud

Kees van den Burg algemeen kampioen Ouderenafdeling. De 20e en laatste wedstrijd van de Ouderenafdeling HSV De Arnoud werd onder zonnige weersomstandigheden gevist in de Ringvaart op de baan Zwanenburg/Lijnden. Op deze baan wordt de meeste vis gevangen op de nummers voor de huizen. Ook vandaag was dit het geval. De 6 best geklasseerden visten voor de huizen. De vangsten waren goed want met 26 man werd er 112 kilo gevangen. Kees van den Burg werd wederom algemeen kampioen. Zijn totaalvangst bedroeg 130.850 gram.

Groep A: Dagwinnaar werd Jos Aartman met een vangst van 14.900 gram. Jos kan terugzien op een goed seizoen. Hij eindigde als 2e in het klassement van deze afdeling. Op kop zat Gijs Geerlings. Hij bracht 10.800 gram ter weging hetgeen goed was voor de 2e plaats. Door dit resultaat werd hij 3e in het eindklassement. Kees van den Burg werd 3e met 10.600 gram.

Groep B: Chris Knook viste een goede wedstrijd. Hij scharrelde 9.900 gram bij elkaar en dat bracht hem de dagwinst. Piet Vlag harkte 8.500 gram naar binnen hetgeen genoeg was voor de 2e plaats. Tevens eindigde hij als 2e in het klassement van deze groep. Jan Plug ving 4.200 gram en dit leverde hem de 3e plaats op. Piet Halfschepel  viste een goed en constant seizoen en was dan ook terecht de kampioen van deze afdeling.

Groep C: In deze afdeling was de strijd tussen Peter Duwel en Fred van Eeden om de 3e plaats nog niet beslist. Deze beslissing viel bij de loting. Peter Duwel lootte de staart en dit buitenkansje benutte hij uitstekend. Met een vangst van 4.500 gram werd hij dagwinnaar. Leo van den Burg viste met de vaste stok ook een prima wedstrijd. Met een resultaat van 4.000 gram eiste hij de 2e plaats op. Toon Duwel werd 3e (2.600 gram). Deze afdeling werd gedomineerd door 2 nieuwkomers. Jan Vink werd de kampioen en Aad van Diest eiste de 2e plaats op.

In Puyckendam werden tijdens de prijsuitreiking de bekers uitgereikt. De ouderencommissie kan terugzien op een geslaagd seizoen 2018.De stand na 20 wedstrijden was als volgt: op de eerste plaats Kees van den Burg met 130.850 gram, tweede werd Jos Aartman met 101.700 gram en de derde plaats was voor Gijs Geerlings met 80.500 gram. In de B groep was de eerste plaats voor Piet Halfschepel met 84.550 gram, de tweede plaats was voor Piet Vlag met 67.100 gram en derde werd Jan Went met 53.250 gram. In de C groep was de eerste plaats voor Jan Vink met 91.000 gram, tweede werd Aad van Diest met 67.600 gram en derde werd Pater Duwel met 52.600 gram.

Als afsluiting van het seizoen werd er nog een koppelwedstrijd georganiseerd. Onder zonnige omstandigheden traden op 22 augustus 13 koppels aan in de Ringvaart nabij Lijnden. De winnaars in vak A waren Piet Halfschepel en Toon Duwel met 7.700 gram. De beste vissers in vak B waren Arie van den Burg en Jan Plug, zij wisten 6.100 gram te vangen.

De 7,5 uurskoppel wedstrijd van de H.S.V. de Arnoud werd dit keer gevist op zaterdag 25 augustus. De keuze was dit jaar gevallen op het Noord Hollands kanaal bij Oost West Grafdijk. Het was een complete herfstdag vandaag. Toch zaten er nog 17 koppels aan de waterkant. De winnaars zaten in vak A, zoals gebruikelijk werd de wedstrijd in 2 vakken gevist.

VAK A:  in dit vak zaten de winnaars Floris Duijndam en Jack de Kan, zij vingen  47.830 gram, 2e in dit vak werden Kees v/d Burg met Gijs Geerlings die met 40.040 gram. De 3e plaats was voor Marcel v/.d Burg en Marcel Boel met 34.020 gram. 4e waren de heren Arie v/d Burg en Piet ter Veen die 30.420 gram hadden gevangen.

VAK B: in dit vak waren Bert Tukker en John Stolker de winnaars met 27.250 gram. Leo Zonneveld en Jaap de Ridder haalde 23.010 gram naar binnen en werden 2e in hun vak. Pim Duivenvoorde en Marck de Kan konden de 3e plaats ophalen met 20.990 gram. 4e werden Fred van Eeden en Stefan Vester met 17.880 gram

Voor de zevende keer werd er in het kader van de Oranjefeesten, op donderdag 6 september de viswedstrijd vervist. Het parcours was weer uitgezet in de Leidsevaart achter het Keukenhofbos te Lisse. 36 vissers hadden zich opgegeven om met elkaar de strijd aan te gaan om de felbegeerde titel, “kermiskampioen 2018”. Vanaf zeven uur kon men bij de wedstrijdcommissie loten voor een plaatsnummer, heel belangrijk want, zoals de meeste vissers zeggen : het plaatsnummer 90% van de vangst uit maakt, want ja als je een nummer loot waar over het algemeen veel vis zwemt, dan is men voor wat de visplaats betreft in het voordeel. Iedere visser weet dat in de Leidsevaart veel kleine vis zit, dus diegene met de “vaste stok” gokken erop dat de grote bonusvissen deze dag niet zouden bijten, en de  “federvissers” was het juist andersom, die hoopten dat aan het einde van de wedstrijd een paar bonusvissen te vangen, zodat deze, de weegschaal na afloop zouden doen doorslaan. Om acht uur klonk het beginsignaal en snel werd er, zoals van te voren was verwacht, over het algemeen kleine visjes gevangen. Misschien lag het aan de stroming in het water of aan het weer, het was zwaar bewolkt en gisteren had het nog aardig geregend, wie het weet mag het zeggen, hier en daar werd er nog wel een klein visje gevangen, maar de grote vissen lieten het vandaag afweten. Opvallend was wel dat de gehele familie “De Kan”, vijf man sterk, plekken naast elkaar hadden geloot. Na afloop  werden de prijzen, bestaande uit waardebonnen, welke beschikbaar waren gesteld door hengelsportzaak W. van der Niet, uitgereikt aan de winnaar. De eerste plaats bij de heren was voor Dick van Duijvenbode, vissend op staart met 3160 gram, de tweede plaats was, met 2530 gram, voor de kampioen van vorig Marcel van den Burg, en de derdeplaats was voor Siem Zuiderduin. Marian van den Burg werd eerste bij de dames met 790 gram.

Zaterdag 15 september werd er nog een extra wedstrijd gevist bij het Gat van Vijfhuizen, voordat de club richting café van der Geest ging om de prijs uitreiking van de zomer competitie te houden. Die extra wedstrijd werd gewonnen door Pim Duivenvoorde die 10.380 gram had gevangen.

De tiende wedstrijd van de zomercompetitie werd gevist bij Fokker op 2 september. In die wedstrijd wist Wim Beekhuizen de dag overwinning te pakken met 6.410 gram. Maar wie o wie werd er kampioen, Marcel v/d Burg vissend in de B groep haalde de titel binnen, hij ving deze dag 3.480 gram. De titel van 2 jaar geleden was weer terug in handen bij Marcel, nadat vorig jaar Arie v/d Burg de titel pakte. In de A groep werd Marck de Kan eerste met 99.750 gram 2e werd Arie v/d Burg met 79.950 gram en 3e was Jos Aartman 75.670 gram. In de B groep werd Marc el v/d Burg dus kampioen met 130.113 gram, Bert Tukker 2e met 111.500 gram en 3e Wim Beekhuizen  89.160 gram. Groep C op de eerste plaats Kees Went met 46.020 gram, de tweede plaats was voor  Aad Warmerdam  met 26.350 gram Arend Hoogeveen werd 3e met een vangst van 25.340 gram.

De afsluitende koppel wedstrijd van het zomer programma werd gevist op zondag 30 september. 16 koppels hadden zich aangemeld. Het wedstrijdwater voor deze 5 uur durende wedstrijd was het Noordhollands Kanaal nabij Landsmeer. Het was redelijk najaarsweer de zon scheen en deze wedstrijd werd gevist in 2 vakken de eerste 4 in elk vak hadden prijs.

VAK A: in dit vak zaten de nummers 1 t/m 8, vak winnaars werden Marcel v/d Burg en Gijs Geerlings die een keurige 17.380 gram vingen. Nummer 2 waren de vrienden Jos Aartman en Ben Persoon met 16.800 gram, 3e waren de vaste maten Piet ter Veen en Arie v/d Burg met een vangst van 15.400 gram, 4e waren Fred van Eeden en Stefan Vester die hadden 13.450 gram.

VAK B: in dit vak zaten de winnaars van deze wedstrijd het koppel Nico Prins en Bert Tukker, zij vingen bij elkaar 18.540 gram, 2e werden de heren Jaap de Ridder en Leo Zonneveld met 18.420 gram, de 3e plaats was voor Wim Beekhuizen en Pim Duivenvoorde met 16.640 gram, beide heren bleven Kees v/d Burg en Karel de Wolf voor die 15.520 gram hadden gevangen.

Prijsuitreiking jeugdcompetitie. De competitie voor de jeugd 2018 zat er weer op, dus werd vrijdag 5 oktober  de jaarlijkse prijsuitreiking met  de daarin meegenomen rondjes bingo weer gehouden. Bij  van der Geest was er weer een gezellig koppeltje mensen bij elkaar gekomen om dit gebeuren bij  te wonen. De algemeen kampioen kwam dit jaar uit de A groep. Jordi van Denzen pakte de titel met een voorsprong van slechts 17 cm op Dave Houdijk. Roy Houdijk werd derde in de A groep en ontvang ook de beker voor de grootste vis. Naast de titel wist Jordi ook de bekers voor het grootste aantal vissen en het beste dagresultaat in de A groep te winnen. In de B groep ging de strijd om de titel tussen Aileen Noordermeer en Siebe Keijzer. Aileen wist deze tweestrijd in haar voordeel uit te laten pakken en mocht de beker voor de eerste plaats in ontvangst nemen. Siebe wist wel nog beslag te leggen op de bekers voor het meeste aantal vissen en het beste dagresultaat. Daisy Overdevest wist als jongste deelnemer zich met een mooie derde plek op het podium te vissen. De grootste vis in de B-groep werd gevangen door Dylan Overdevest.

De jaarlijks terug kerende snertwedstrijd, en tevens vijfde competitiewedstrijd werd gevist op 8 december. De keuze van het wedstrijd water viel op West Oost Grafdijk. Er waren 29 vissers aanwezig. Het was stormachtig deze morgen maar gelukkig bleef het droog. Kees van de Burg kon er weer een prijs bijschrijven, de snertcup 2018.  hij wist 20.260 gram te vangen en mocht de machtige cup met twee oren voor een jaar mee naar huis nemen. Bij Cafe Geerlings aan de Ruigenhoek was de prijs uitreiking en gesponsord door de familie Geerlings kreeg iedere deelnemer die terug kwam een kop erwtensoep.

GROEP A: In deze groep  wist Erik van de Burg 13.970 gram te vangen en Bert Tukker haalde 14.380 gram binnen. Floris Duijndam had na afloop 10.280 gram en Ruud Uittenbogaard had 9.300 gram. Stand groep B: 1 Kees v/d Burg 61.670 gram, 2 Erik v/d Burg 54.760 gram, 3 Bert Tukker 46.580 gram.

GROEP B: in deze groep haalde Arie v/d Burg 10.960 gram binnen. Gijs Geerlings had 10.610 gram en stond nu 4e in de B groep. De B groep kende een nieuwe koploper in de naam van Jack de Kan hij had 6.660 gram en lost hiermee Jos Aartman af, die ving 3.630 gram.

Stand groep B: 1 Jack de Kan 44.250 gram, 2 Jos Aartman 42.240 gram, 3 Arie v/d Burg 41.870 gram.