Zomer senioren 2020

Verslag nachtwedstrijd Noorder Buitenspaarne

Door de coronamaatregelen kon de jaarlijkse nachtwedstrijd van de Arnoud op 11-12 juli in het NoorderbuitenSpaarne aanvankelijk niet doorgaan en was al afgelast, maar door de verruimingen voor sportwedstrijden per 1 juli en snel schakelen tussen de voorzitter Piet Vlag en de wedstrijdsecretaris Piet ter Veen kon de organisatie toch weer opgestart worden. Bleef natuurlijk wel de vraag hoeveel van de eerder 16 aangemelde koppels nu op deze korte termijn nog zin/tijd hadden om te gaan vissen. In een mum van tijd gaven 12 koppels aan mee te willen doen. Dus met 2x 6 koppels per vak is de wedstrijd alsnog gevist. Om ondanks de corona-beperkende maatregelen (o.a. vermijden groepsvorming, 1.5m afstandhouden, enz.) de wedstrijd te kunnen vissen zijn er een aantal maatregelen genomen om e.e.a. in goede banen te leiden, zo is de loting vooraf dmv beeldbellen verricht en het resultaat middels een mail 2 uur vóór aanvang wedstrijd aan de deelnemers rondgestuurd, is het maximaal aantal “teamleden” bepaald op 2, een verbod op het bij elkaar “buurten”, niet meelopen met de weegploeg en de prijsuitreiking middels bankoverschrijving. Om 18.00 klonk het startsignaal en om 06.00 uur was het gedaan.

Uitslag vak a

5 Jurgen Golstein-Sip Golstein 40340 9
6 Cor Schenk-Hans Mierement 28700 8

Totaal vak B 280450

Door o.a. een verbod op het bij elkaar buurten is het voor mijn gevoel een beetje een wedstrijd geworden van 12 “eilandjes”. Dit is ook de reden geweest dat ik aan een paar deelnemers gevraagd heb een klein verslagje te schrijven over hun beleving en om er zodoende weer één geheel van te maken. Hieronder de diverse bijdragen, waarvoor dank. De foto’s zijn van Pim Duivenvoorde. Met groeten, Cor Schenk (plaatsnr. 8)

Met mooi weer deed de vis het slecht. De eerste 3 uur had ik twee baarzen, Marck had al aardig vis wel half slag. Toen ving ik 6 platten en toen was het weer over tot ongeveer 22.30 uur ving ik de eerste dikke paling en Marck ving gewoon vis. Ik tussen door ook half slag, Marck ving ook een paar dikke platten. Ik ving die nacht 6 palingen en toen kwam de hele kleine vis en Marck nog een paar echte dikke platten. Het weer was goed, geen wind, heerlijk weer, alleen jammer dat de vis niet deed. Groeten Jack de Kan.  (plaatsnr. 2)

Om 6 uur het start signaal. Eerst een paar korven voeren. Michael gaat goed van start en pakt al snel 3 mooie vissen terwijl ik nog op de 0 sta. Na 1.5 uur vang ik een mooie grote brasem terwijl Mike de kleine vissen vangt gaat het bij mij aardig lopen. Alleen grote brasems. Qua aantallen hadden we denk evenveel maar qua gewicht had ik bijna 2x zoveel. Blijft 1 van de leukste wedstrijden om te vissen al is het wel een lange zit. Groeten stephan smit en michael pickering (plaatsnr. 7)

Zaterdag 11 juli stond al maanden rood omcirkeld in de agenda. Totdat in maart de het Coronavirus uitbrak en alle wedstrijden werden afgelast. Gelukkig kregen we op tijd groen licht voor de nachtwedstrijd en konden we toch vissen. Door het virus kreeg deze wedstrijd wel een wat ander karakter en een aangevuld “Coronareglement” waarin te lezen was dat we tijdens de wedstrijd niet mochten gaan buurten, er speciale regels waren voor het wegen en we niet mee mochten lopen met de weegploeg. Het loten gebeurde ook digitaal en  kregen we om 16.00 uur per mail door welke stek we gelood hadden. Willem Beekhuizen en ik hadden stek nummer 11 gelood net voor de bomen. Op zich geen slechte stek. Bij aankomst de stek opbouwen en in plaats van onze traditionele bbq ditmaal maar een pizza besteld, wat altijd een uitdaging is als je geen postcode en huisnummer van je stek hebt. Om 18.00 uur gingen de eerste korven gevuld met vislekkernij het water in en  begon het wachten.

Willem had 2 stekken, 1 op 55 m en een stek kort bij op ca.25 m. Ik had 1 stek gemaakt op 48 m. Al snel werd er een baars op de korte stek gevangen zodat we in elk geval van de nul waren. Daarna werd er op de korte stek nog wat vis erbij gevangen. De brasem liet het nog even afweten. Op de andere stekken wilde de vis nog niet azen totdat ik de wormen inruilde voor grote maden wat direct een mooie brasem opleverde. Echt azen deed de vis nog niet. Af en toe 2 a 3 vissen en dan was het weer een half uur stil. Op de wormen was nog steeds geen beet te krijgen. Bij het invallen van de schemering viel het helemaal stil. Op deze manier zal het wel een erg lange nacht gaan worden. Even na 0.00 uur kregen we de vis aan de praat en tijd om over te schakelen naar de wormen. De echt grote vissen kwamen nu los. Vissen van rond de 2 kg werden er regelmatig binnen getakeld. Op de korte lijn liet de vis het nu afweten, maar vingen we wel de langste vis. Deze moesten we helaas weer laten zwemmen. Het zal niet de laatste paling zijn welke er werd gevangen. Wij hadden er samen 3 en  verderop op het parcours werden ook diverse palingen gevangen. Betekend dit dat het weer wat beter gaat met de paling in Nederland?  Tegen de ochtend viel het toch weer wat stil bij mij en had de grote vis de stek van Willem gevonden. Het laatste uur kon hij nog een paar mooie brasems vangen. Omdat we niet mochten buurten was het maar raden wat de overige deelnemers hadden gevangen. We hoorden niet veel plonzen van voerkorven ’s nachts, wat mogelijk inhield dat er bij de buren niet zoveel gevangen werd. Tijdens het wegen werd duidelijk dat we in elk geval van de staartplek hadden gewonnen. De rest was afwachten. Beetje gluren leerde dat de buren op stek 10 en 9 geen 4 netten lieten wegen, dus hadden we een goede hoop dat we in de prijzen zouden vallen. In de loop van de middag kregen we het verlossende mailtje dat we ons vak hadden gewonnen.
Al met al weer en mooi nachtje gevist en bij deze wil ik Cor Schenk nogmaals bedanken voor het organiseren van deze wedstrijd.
Groetjes Willem Beekhuizen en Pim Duivenvoorde (plaatsnr. 11).

30 juni kregen we groen licht om toch te mogen vissen in de nacht van 11 op 12 juli. Wij waren dol enthousiast en hebben ons gelijk ingeschreven. Het is voor ons een nachtje uit. Spullen klaar zetten, voer maken en dan wachten op het startsein om 18.00 uur.
In het begin was het alleen kleine vis, maar rond 23.00 uur hadden we toch al 15 dikke brasems. Daarna vingen we regelmatig brasem tot een uur of 3 daarna werd het stil. Ik ging een beetje knikkebollen en besloot om half 5 even in de auto gaan liggen, werd echter pas 10 min voor tijd wakker. Mijn vismaat had in de tussentijd nog 3 grote brasems gevangen. We hebben ons prima vermaakt en kijken weer uit naar volgend jaar. Organisatie bedankt.  Fred en Fret. (plaatsnr. 12)