Noorwegen 2010, Visverslag team de tobbers

Woensdag 4 augustus was het voor team de Tobbers eindelijk weer de dag om af te reizen naar het beloofde land, Henk was er al dus de reis ging met 4 personen, Huug, Veronica, Bram en Kees, ook Dennis, de kleinzoon van 2 meter lang van Huug zou komen maar dan met het vliegtuig. De reis was zeer aangenaam te noemen, donderdagmorgen ruim op tijd waren we in Hirsthals en op de ferry van Fjordline was het aangenaam toeven, sommigen gingen lekker aan dek zitten maar 1 persoon heeft vooral slapend de reis meegemaakt. Vrijdagmorgen half negen meerde de MS Bergensfjord af in Bergen en na even gewacht te hebben mochten we de boot af. Henk stond ons al op te wachten en ook dit jaar was het weerzien weer overweldigend. Het ritje was zo gebeurt want Henk wist natuurlijk precies de weg, het uitpakken was eigenlijk ook zo gebeurt want het meeste was al ter plekke. Het avondeten bestond uit goedgevulde snert.

Visdag 1

Zaterdag gingen we dan op pad om te proberen de eerste vissen te vangen, Henk en Huug met de Arvor en Bram en Kees met de grote 22 ft CARAT. Ook Ap Vos die dit jaar als gastlid van het team fungeerde was er met de nieuwe cresent sloep met ingebouwde buitenboordmotor. Wij vingen redelijk vis al moet eerlijk gezegd word en dat de visserij moeilijk was, toch wist Huug een schelvis of 3-4 van formaat te vangen, wat koolvis en een leng, ikzelf had ook mooie schelvissen, een kabeljauw van 7 kg en een lom van 6 kg. Bram had een mooie leng ( 4 kg) en een schelvis van een kilo of 4 in 1 haal, verder bleef het stil in die boot, Kees had dus helemaal niks wat al een prestatie op zich is. Ap lag ook bij ons in de buurt te vissen en had 2 lengen en 2 lommen.... Zolals gewoonlijk om 3 uur gestopt en na het fileer proces een biertje gedaan, nasi met sate gegeten en koffie gedronken, dit met een stuk appel taart met slagroom... hoezo vakantie...

Visdag 2, Schelvis en kabeljauw

Vandaag konden we weer zee op en daar hebben we dan ook gebruik van gemaakt, de keuze was gevallen op de steen boaskj omdat de wind zuid zou zijn, welnu dat was ook wel zo alleen de drift was natuurlijk weer niet zoals we berekend hadden maar niet getreurt want we zijn aan het andere eind van de bewuste geul begonnen en dat ging prima want we konden driften van een uur maken. Gevangen werd er ook, Huug had mooie schelvissen (4 -5 kg) en ikzelf een mooie leng van 4 kg en een kabeljauw van 9.6 kg plus wat schelvissen. Ook lom. In de andere boot werd ook vis gevangen, Kees b.v. ving een koolvis en brulde meteen ik ben van de nul af hoor...... Later ving hij ook nog een mooie pollak. Bram had een paar mooie lommen en kreeg op een gege ven moment een aanbeet waarvan de vis niet omhoog wilde komen, deze nam zelfs nog wat lijn terwijl de slip nagenoeg dicht stond. Helaas voor Bram heeft ie de vis nooit gezien want deze liet los, misschien stond de slip net iets te strak maar dat zullen we nooit weten. In elk geval heeft team "de Tobbers" een schitteren de visdag achter de rug met weinig wind en redelijk weer verder... een enorme deining, die stond er nog wel op zee van ongeveer een meter of 3-4- hoog. Dat had je niet in de gaten als je lag te vissen ma ar toen we terug naar huis gingen kon je dat goed zien. De leider in het klassement om de Huug v/d Voort bokaal , de wisselbeker van het team is Henk met een kabeljauw van 9.6 kg.

Visdag 3, Rustig weer, niet al te beste visserij

Vandaag was het weer behoorlijk rustig weer dus konden we best zee op maar afgesproken was om naar Marsstein te gaan dus dat deden we dan ook. De makrelen vangst voor aas begon al moeizaam dus dat voorspelde niet veel goeds, Henk heeft op zeker een verkeerde dag gehad want alles dat fout kon gaan dat ging ook fout ook. In elk geval vingen we bij marstein weer de nodige koolvis en lommen dus maar snel weer retour richting Tekslo waar we mooie driften maken konden, hier kwam aardig vis naar boven, bij ons ( Huug en Henk ) voornamelijk pollak en leng, bij Bram en Kees Schelvis, lom en leng en een enkele pollak. Ap had ook lommen, schelvissen en een schitterende koolvis van 6 kg. Henk was niet tevreden ( verkeerde dag ) maar de rest van het team wel. Ook de Duitse groep had niet echt veel echter wel een enorme lom die ik mocht fileren want men wist niet hoe dat te doen, dus de mensen een gratis workshop visfileren gegeven. Aan de kop van de strijd om de Huug v/d Voort Bokaal is niets veranderd, wellicht gebeurt dat morgen want dan gaan we weer zee op.

Visdag 4, Weer grote kabeljauw

Vandaag weer een dag om zeer tevreden over te zijn, weinig wind uit zuid-oost alleen geen zon maar een goed temperatuur van een graadje of 18-20. Na de verkeerde dag van gisteren voor Henk had hij gisteravond tijdens het onderonsje gezegd maar morgen als we weer naar zee gaan komt er een kneiter boven, van wie weet ik niet en dat maakt me niet uit ook. Dus vanmorgen zee op gevaren, de keuze was gevallen op een stek net achter Boaskj waar je mogelijk een mooie drift kon maken, eerst weer makrelen vangen voor aas en dat lukte eerst niet maar opeens waren ze er en hadden we vrij snel genoeg. Doorgevaren naar de stek en begonnen met vissen.... . binnen 20 minuten had Henk 3 vissen in de boot en Henk zei tegen Huug het moet niet gekker worden want dit gaat op werken lijken. Mooie schelvissen kwamen boven, wat mooie lengen en sommige lommen, de hoofdmoot was echter schelvis. Alleen de drift ging wat snel wat betekend dat de lijnen vrij diagonaal gingen staan en als we op 150 meter diep waren geen bodem meer kregen. Op de sloep ving Bram redelijk vis alleen Kees kon ze niet aan de schubben komen en vertelde Bram dat er geen vis zat daar.... en wij dan? Na een paar mooie driften werd de stroming zo hard dat we helemaal niet aan de bodem kwamen en dus verkasten we naar een geul wat meer naar de kant... en niet zonder succes... ook hier kwamen mooie schelvissen boven en leng. Om half 3 werd het tijd om op te ruimen en terug te gaan want we moesten ook nog enig fileerwerk doen, toen Henk ophaalde bleek er net een dikke kabeljauw te bijten, een mooie bonusvis dus... maar dan Bram.... die zat al een hele tijd met een kromme hengel en kreeg met moeite de vis maar naar boven... eenmaal boven bleek het een prachtige kabeljauw te zijn met een gewicht van 12.7 kg. Het hele team heeft Bram gefeliciteerd met zijn mooie vangst en natuurlijk is Bram de nieuwe leider in het klassement om de Huug v/d Voort Bokaal. De weerberichten zagen er niet verkeerd uit dus wie weet kan Bram zijn record nog wat scherper stellen of misschien een ander.

Visdag 5, Schelvissen

Eindelijk... we vangen weer schelvissen op de reguliere stekken waar ze normaal gesproken altijd om deze tijd zitten. De keuze van vandaag was gevallen op Storeboen waar we door de zuidoostenwind best mooie driften konden maken in de geul die daar loopt, het is dan de bedoeling om op de schuine kant van die geul te vissen want daar zitten de grote schelvissen. Grote schelvissen kwamen boven tussen 4-6 kg en de nodige lommen maar ook Leng en kabeljauw. Het is jammer dat de stroming zo sterk is en daardoor de drift, anders kon je nog veel meer vangen echter we waren meer dan tevreden. Voor Ap was het de laatste visdag... en jammer van zijn hengel. In elk geval wil ik Ap en familie bedanken voor de leuke 4 weken die ze hier verbleven, Ap is een leergierige visser wat zich vertaalde in goede vangsten, een echte kneiter heeft ie dan wel niet gevangen maar wel heel veel erg mooie vissen waar menig visser jaloers op kan zijn. Ap....... bedankt joh, je bent een aangenaam gezelschap. De Duitse groep had weer niet echt veel, volgens hun verklaring kwam dat doordat ze een beetje aan de kant gebleven waren om te proberen een heilbot te vangen, helaas is dat niet gelukt.

Visdag 6

Vandaag hebben we de laatste visdag van deze week, daarna is het 2 dagen rust want we hebben hier het PeriFeriFestival en dan ligt de haven helemaal vol met boten dus is het wat moeilijk om in en uit te varen. Die rustdagen heeft team de Tobbers wel verdiend gezien de hoeveelheden vis die er gevangen werd en van 150 meter of meer omhoog getakeld moest worden, ook vandaag was het weer raak met dikke schelvissen, kabeljauw, leng en lom enz. De voorbereidingen voor het festival waren al in volle gang in de haven en morgen zou het losbarsten. Als je ooit een stel gekke noren wil zien moet je beslist eens naar zo een soort evenement gaan. De leider in het klassement om de Huug v/d Voort Bo kaal blijft Bram met zijn mooie kabejauw.

Dag 7 en 8, Festival time

Vrijdag zijn de nieuwe groepen aangekomen, Richard en zoon, Tom,Peter, Harrie en vrouw, die zijn met 6 en Tom heeft zijn eigen boot meegebracht uit Holland die een plekje gekregen heeft in de haven. Verder team "de (nep) Masters "onder de bezielde leiding van Henk Vogelaar. Wijzelf, Huug en Henk hebben Dennis opgehaald vanaf het vliegveld en hebben de rest van de dag genoten van de bezigheden op het water, in de haven en van het festival, ook zaterdag hebben we niet gevist. De anderen hebben allen op zaterdag wel gevist , zelfs van in de morgen 9 uur tot in de avond 7 uur dus die mannen hebben uren gemaakt. Van Jaqcues(masters) hoorde ik dat ze 10 soorten gevangen hebben. Natuurlijk is Henk even gaan kijken bij binnenkomst en ze hadden best goed vis gevangen, alleen jammer dat er veel kleine vis bij zat, die hadden ze beter nog even kunnen laten zwemmen. Het team is zaterdag een dag naar Bergen geweest om daar de toerist uit te gaan hangen en Henk moest er nog iets afhandelen ook dus dat kwam doordat het festival er was eigenlijk wel goed uit. Het zal wel lang rumoerig blijven vanavond maar morgen gaan we weer vissen, nu met versterking van Dennis (de hulk).

Visdag 9, Moeizaam en makkelijk

Vandaag weggeweest na een bruisende vrijdag en zaterdag waarop we niet gevist hebben. Omdat Dennis nu mee was hebben we de keuze gemaakt om rustig te starten omdat we, en hijzelf ook, niet wisten of ie zeeziek zou worden, dat viel alles mee dus. Eerst bij de muur maar dat was niet veel en toen naar Marsstein waar we behoorlijk leuk gevangen hebben, Lom, Leng, Kabeljauw, Koolvis enz. Kees zelfs een heilbotje, en een hele mooie leng. Dennis ving zijn eerste vissen van zijn leven en was heel blij. De Duitse groep had weer niet echt veel en ik zal morgen eens vragen hoe dat komt want die zijn hier al voor de derde keer. Van Richard en zijn mannen kwam een boot terug met mooie schelvis, Tom had geëxpirimenteerd met allerlei dingen en Harrie weet ik niet, zij hebben 3 boten. Bij team de masters kwam een kanjer boven, John had een kabeljauw van 9 kg dus een zeer mooie vis. Het blijft de hele week mooi weer en nu we weten dat Dennis niet zeeziek wordt zullen we weer zee op gaan...

Visdag 10, Schelvissen

Vandaag zijn we zee op gegaan en alles viel mee voor Dennis, geen teken van zeeziekte, goed, het was wel stil weer maar toch kunnen mensen die nare ziekte krijgen. Gekozen om voor Boaskj te vissen in de geul die daar ligt omdat daar om deze tijd vaak schelvis zit. Nou dat hebben we geweten want de ene na de andere schelvis kwam de boten in, waaronder enkele zeer fraaie exemplaren Ook mooie lengen en pollakken hebben we gevangen. De duitsers hadden dit keer wel vis, vooral grote lom. Richard kwam weer terug met een aardige bak vis en Tom had naar eigen zeggen ook goed gevangen. Team de masters kwam met niks terug, volgens hun konden ze geen goede drift maken, wat ons verbaasd want wij lagen daar ook in de buurt. In elk geval was het een mooie visdag met schitterend weer en een temperatuur die Henk en Huug al veel te hoog was, 27 gr. , en menig zweetdruppel is dan ook gevallen. Voor Henk begon het vissen erg op werken te lijken want was ik net aan de grond hing de volgende vis er al weer aan en mocht ik weer 120 meter omhoog takelen. Ook Bram en Dennis vingen erg goed. Morgen weer zo een dag dus we zullen zien wat we dan gaan doen.

Visdag 11, Super visserij

We waren niet goed uitgeslapen, we hadden zelfs onze tijd verslapen, we waren allemaal duf maar we hebben gevist... en hoe... Te laat vertrokken maar dat gaf ditmaal niks want de makrelen voor aas hadden we in een kwartier dus op naar zee... We hadden afgesproken dat we nog een paar mooie schelvissen zouden proberen te vangen en dat is meer dan gelukt... Dennis had 2 schelvissen van 5-6 kg en Bram ook zo iets, verder mooie leng en weer mooie kabeljauw 7 kg. Kees was met de Arvor mee en had weer het geluk om een fraaie leng van 122 cm lang en 11 kg zwaar te vangen, ook bij ons kwamen dikke schelviss en aan boord, we vingen zelfs zoveel dat we om half 2 al gestopt zijn omdat de bakken vol waren. De groep van Richard is vandaag naar Bergen geweest en die zijn nu nog even gaan vissen, wellicht komen die nog met mooie vis terug. De Duitse groep had weer makreel en lommen, op de vraag waarom ze zoveel makreel menemen was het antwoord dat ze die graag lusten ge rookt.... Nou ja, dat kan ook. Morgen en overmorgen gaan we proberen op vrij diep water (200 m plus) te vissen om een grote leng te verschalken. Of dat lukt is natuurlijk de vraag maar we gaan het in elk geval proberen.

Visdag 12, Veel vis

Alles klopt nu hier. Er is eindeloos vis te vangen Het weer is prima en er is geen wind. Wij hebben vandaag rustig aan gedaan omdat we eigenlijk al genoeg vis hebben, heel veel vis werd dan ook gewoon weer retour gezet. Henk is met Huug en Kees op wat dieper water gaan vissen om te proberen een grote vis te verschalken maar dat is helaas niet gelukt. Bram en Dennis zijn op dezelfde stek als gister geweest en hadden een bak met schelvis die we aan Kare geschonken hebben. Het was voor ons in elk geval weer een prachtige visdag. Richard en zijn zoon hebben de hele dag liggen vissen en kwamen weer met een kist vol terug... die zitten wel behoorlijk over hun quotum. Tom geeft zijn vis aan Harrie omdat hij hier is voor de sport maar die heeft ook vandaag lekker gevangen. Morgen gaan we nog wel even vissen maar vis meenemen zullen we niet, de groep gaat vrijdag weer huiswaarts, Veronica blijft nog tot ik huiswaarts ga. Wat de dag van morgen brengt zullen we zien, voorlopig is Bram nog steeds leider in het klassement om de Huug v.d. Voort Bokaal.

Visdag 13, Laatste dag team de Tobbers

Vandaag was het dan de laatste visdag voor team de Tobbers, in principe hoefde dat niet meer want we hadden ruim ons quotum al en zoveel vis hoeven we niet dus we gingen een beetje om de tijd te doden. Toch kwamen er weer mooie schelvissen enz. boven, alles zwemt weer want dat kan namelijk. In de middag hebben de mannen de boten schoongemaakt, Dennis heeft zelfs de hele arvor uitgelikt. Vanavond mag Huug de bokaal die zijn naam draagt uitreiken aan Bram die de grootste vis gevangen heeft deze trip, een kabeljauw van 12.7 kg . Richard en zijn mannen hadden ook weer een kist vis en die hadden dus nog fileerwerk. De Duitse gasten hebben hetzelfde gedaan als ons en gevist voor de fun.... Morgen gaat team de Tobbers, Richard,Tom enz. weer naar huis en Veronica en Henk blijven hier nog tot 30 augustus.

De terugreis

Over de terugreis valt eigenlijk niet veel te zeggen, dat ging ook allemaal voorspoedig op wat schermutselingen na met een dronken Duitser, dat mocht echter de pret niet drukken. Al met al was deze vakantie de beste vistrip tot nu toe voor team de Tobbers, er is zoveel vis gevangen dat we het niet eens konden meenemen en Kåre, de eigenaar van Kystferie was dan ook erg blij met de pakjes filet die over waren. Graag wil ik een ieder bedanken die heeft meegewerkt om van deze vakantie een super vakantie te maken, Huug, Dennis, Bram, Kees en natuurlijk Veronica, Richard en zijn vismaten, Ap Vos en familie, Team de Masters, Kåre en Marri Ann voor de gastvrijheid en Ahoy Hengelsport voor de geleverde spullen.