Visverslag Denemarken 2013

Zaterdag 3 augustus vertrokken wij (John van Duin en Jan Prins) vanuit Sassenheim richting Alling te Denemarken om aldaar op het Julsø op voorn en brasem te vissen. De wagen vol geladen met visspul en en het nodige voor de inwendige mens. Het is ca. 820 km en rijden wij via Amsterdam, Hengelo, Osnabrück, Bremen, Hamburg, Elbetunnel, Flensburg, Skandeborg, Rye naar onze bestemming. Een prachtig huis, gelegen aan een landweggetje en verscholen tussen de heuvels met een schitterend uitzicht op het Julsø. Het huis heeft een prachtige tuin en loopt circa 60 meter naar beneden naar het water en heeft een mooie houten steiger van 4 meter breed. Daarnaast ligt een goede roeiboot van 4,5 meter. Na het nodige sjouwwerk met de spullen zijn wij dan eindelijk zover dat wij met de boot het water opgaan om een 3-tal stekken te markeren en van het nodige voer (lokvoer, gekookte tarwe/gerst en blikmais) te voorzien. Naast de elektromotor gebruiken wij ook een dieptemeter/fishfinder en kunnen constateren dat op de stek voor ons huis goed vis zit. De stek voor de rivier ziet er ook prima uit en de stek voor het “witte huis” daar zwemt zo goed als niets rond. Terugvarend zien wij met name op he t stuk waar de Gudenå in het meer uitkomt, heel veel vis. Dan komen wij voor de stek voor het huis en kunnen onze ogen niet geloven, het ziet er zwart van de vis en de dieptemeter staat als een gek te piepen. John is niet te houden en wil met de feeder vanaf de steiger gaan vissen. Vissend op 30 meter afstand st aat de feedertop constant te tikken en worden er uitsluitend voorns gevangen, zo rond de 25-30 cm groot. De nieuwe techniek met wormen of bolies op een haar, weten helaas de grotere exemplaren niet te verleiden. Tot 7 uur ’s avonds blijven wij doorvissen en onder het genot van wat vlees en groenten van de grillplaat en uiteraard een glaasje, besluiten wij om 11 uur het bed op te zoeken. Waren immers om 4 uur ’s- morgens vertrokken en waren wel aan wat slaap toe. Mooi weer deze dag. Z-W wind kracht 4 en zonnig en 25 graden.

zondag 4 augustus

Na een goede nachtrust zijn wij om 8 uur opgestaan en besloten om vanaf de steiger te gaan vissen. Met de eerste inworp hadden wij reeds beet en konden al snel de eerste voorns weer gevangen worden. Na verloop van tijd werd Jan wat kriegelig van al die voorns aan de feeder en besloot om met een zgn. slider aan de matchhengel te gaan vissen. 30 meter uit de kant en 5 meter diep en een prachtige visserij om telkens de gele antenne weer onder water getrokken te zien worden. Dit viste heel wat fijner dan met de feeder. Helaas sloeg het noodlot toe en met een inworp brak de matchhengel ( op een oude herstelde breuk). John viste met 2 hengels en vissend met een hele tros wormen op een haar wist hij de nodige voorns te vangen en opeens kwam daar de eerste brasem. Deze dag wist hij 13 brasems te vangen van 50 cm en groter, met een fantastische beloning met een Moby Dick van maar liefst 65 cm. Een vis met een hoogte van 30 cm en 5,5 kg zwaar. Wat Jan ook probe erde, zelfde systeem als John, het leverde hem slechts 1 brasem op. Om 8 uur ’s avonds gestopt, helemaal gesloopt. Ons eigen happy hour gehouden en lekker gegeten en om 11 uur naar bedje toe. Mooi weer deze dag. Zuiden wind kracht 3 en zonnig en 25 graden.

Maandag 5 augustus

Om 8 uur opgestaan en vol verwachting begonnen met vissen, immers gisteren waren de brasems gekomen en zouden hopelijk zijn blijven rondhangen, op zoek naar wat tarwe- en maïskorrels. Helaas, de eerste uren stonden de feedertoppen akelig stil en slechts af en toe kon er een voorn gevangen worden. Toch ving John tussendoor nog een paar grote brasems (Moby Dick). Besloten om om 3 uur te stoppen, wat te slapen en om 7 uur ’s avonds weer te gaan vissen.

De vis was toen wel degelijk gearriveerd en lijkt het erop, dat de vis na de middag massaal het gedeelte van het meer intrekt waar wij vissen. Ongelofelijk dat onmiddellijk na de inworp de voorns op het aas doken. De feedertop stond constant te tikken en als je niets meer zag, dan was de haak gegarandeerd weer leeg gevreten. Tot 22:00 uur doorgevist, de muggen werden knap vervelend en ongelofelijk veel voorn weten te vangen. Helaas niet de hoeveelheid brasems waarop wij gehoopt hadden. Wel veel grote baarzen en had Jan er eentje van 45 cm weten te vangen. Lekker gegeten en voor het eerst zijn wij na middernacht naar bed gegaan. Mooi weer deze dag. Z-O wind kracht 3 en zonnig en 25 graden.

Dinsdag 6 augustus

Pas om 9 uur opgestaan omdat wij het idee hebben dat er ’s morgens domweg bijna geen vis rondzwemt. Vandaag zouden wij vanuit de boot gaan vissen voor het huis. De steekstokken op het harde gedeelte te bodem in weten te krijgen, de stek flink aangevoerd en daarna de spullen klaar gemaakt om met de matchhengel en een slider op een meter of 10 afstand te vissen. Om 11 uur zaten wij netjes op de stek te vissen en vingen af en toe een voorn, heel voorzichtige aanbeten en veel misslaan. Jan zei let maar op, als het 13:00 uur is dan stopt de trein en brengt deze een wagonlading met voorns! Nou, dat hebben we geweten. Klokslag 13:00 uur kregen wij allebei tegelijk een aanbeet en hierna ging het echt los! De wind kwam er lelijk inwaaien en met de schuimkoppen op de golven, zaten wij flink te schommelen in de boot. Er kwam een sterke onderstroom te staan richting de rivier en iedere drift was beet hebben. Konden steeds dichter bij de boot de vis vangen en zaten op een gegeven moment weer ouderwets vlak bij de boot de voorns te vangen. Aan het einde van de dag, 18:45 uur, hadden wij de man 250 voorns / ca. 60 kg gevangen. Tja en John... toch weer een brasem weten te vangen. Happy hour op het terras en heerlijk gegeten en net voor middernacht het bedje opgezocht. Van wat lezen komt niets, de ogen zijn al dicht voordat je gaat liggen! Mooi weer deze dag. Westen wind kracht 4 en half be wolkt en 25 graden.

Woensdag 7 augustus

Ook vandaag pas om 9 uur opgestaan. Ondanks dat John vond dat zijn baard van 5 dagen hem best wel goed stond, besloten dat wij ons zouden scheren en was het een heel gedoe om een weer een beetje knap uit te zien. Zijn inmiddels lekker bruin geworden en dat ziet er ook wel goed uit. Er stond een stevige wind in de ochtend en gezien het feit, dat het hier iedere dag rond het middaguur harder gaat waaien, besloten om vanaf de kant te gaan vissen. Alvast wat spullen voor de boot naar boven gebracht, want wij meenden dat wij dit toch niet meer konden gebruiken in verband met de weersvoorspellingen. Hier hebben wij later flink spijt van gehad, want het ging steeds minder waaien, de regen kwam niet en het was heerlijk weer. De vis deed het heel moeilijk, John ving gelukkig zijn brasem weer. Zaten heerlijk op de steiger, konden als wij dat willen, veel voorn vang en, doch hebben onze kans verspeeld om vandaag nogmaals zo’n dag als gisteren mee te mogen maken. Hoorden dat het Happy Hour een uur vervroegd was, dus maar wat eerdere gestopt met vissen om 18:45. Werkelijk prachtig weer nog, lekker buiten gezeten en naar de luchtballonnen gekeken, goed gegeten en ons plan voor de donderdag gemaakt, want... Mooi weer deze dag. NN-W wind kracht 4/2 en half bewolkt en 23 graden.

Donderdag 8 augustus

Helaas is de weersvoorspelling uitgekomen en zit ik nu binnen deze woorden in te tikken. Vannacht is het gaan regenen en gaat dit de hele dag zo verder. Hebben er dus maar een dagje binnenzitten van gemaakt en staren mistroostig vanuit het huis naar het water. Het waait bijna niet, een heel zacht miezer regentje, waar je oh zo nat van kan worden. Hopend at het misschien na de middag droog wordt. Lekker geslapen in de middag en einde vd middag was het droog en meteen de boot in gegaan om te gaan vissen. Onmiddellijk beet van de massaal aanwezige voorns en wisten zo tot 21:00 uur nog een goede 100 voorns de man te vangen. De voer plek van de laatste hoeveelheid gekookte gerst voorzien en nu maar hopen, dat er vannacht wat brasem op zoek naar wat te eten gaat. Fantastische avond gehad en tot laat buiten kunnen zitten, een lekkere borrel genomen, goed gegeten en vol plannen voor morgen natuurlijk. Regendag, echter na 15:00 droog. N-W wind kracht 2 en bewolkt en 20 graden.

Vrijdag 9 augustus

Vandaag alweer de laatste visdag en om 8 uur opgestaan en razendsnel zaten wij in de boot al om 9 uur te vissen. Onmiddellijk mooie grote voorns en toen opeens bij Jan een aanbeet van een brasem welke helaas na verloop van tijd losschoot. Dit gebeurde helaas nog 3 maal deze ochtend en is het jammer, dat in alle gevallen wij niet hebben kunnen zien hoe groot zij waren. Gelukkig wist hij er 1 te vangen van maar liefst 62 cm en ook John ving een flinke knul. Af en toe een mooie baars tussendoor en tevens konden wij genieten van een visarend, welke continue een rondje boven het meer maakte. Om 14:00 gestopt met vissen, de spullen schoongemaakt en aansluitend de wagen ingepakt. Altijd fijn om met mooi weer lekker je spulletjes te laten drogen en de wagen weer netjes in te kunnen pakken. Nog eventjes een uurtje geslapen en daarna weer lekker buiten geborreld, goed gegeten en op tijd naar bedje toe. Mooi weer deze dag. Westen wind kracht 3 en zonnig en 22 graden.

Zaterdag 10 augustus

Prachtige week gehad, het was een stuk beter dan vorig jaar en waren erg blij dat wij weer ouderwets vanuit de boot kunnen vissen . Gewoon wat verder van de boot beginnen met vissen en geleidelijk aan, steeds wat dichterbij gaan vissen en natuurlijk niet al te veel kabaal maken. (al val t dit niet altijd mee, als je zo’n enorme brasem vangt). Voor volgend jaar hebben wij alweer genoeg kleine aanpassingen in gedachten en hebben de week alvast weer gereserveerd.

Jan Prins en John van Duin.